Reviews - Beoordelingsbeleid

Bij Fiyo hechten we veel belang aan eerlijke, transparante en betrouwbare klantenbeoordelingen. Daarom gaan we zorgvuldig om met reviews en hanteren we duidelijke regels die in overeenstemming zijn met de wetgeving en de richtlijnen van de FOD Economie en de Economische Inspectie.

Hoe verzamelen wij reviews op onze website?

  • Wij vragen actief aan klanten om een beoordeling achter te laten nadat zij een product bij ons hebben besteld.
  • Een klant hoeft zich niet te registreren op onze website om een review te schrijven.
  • We zorgen ervoor dat enkel echte klanten uitgenodigd worden om een beoordeling te geven.
  • Niemand wordt door ons betaald of op een andere manier beloond om een review te schrijven.

Wanneer wordt een review wél op onze website geplaatst?

Een review wordt geplaatst als deze voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • De inhoud is relevant, feitelijk en gaat over het product of de dienst.
  • De review bevat geen beledigend taalgebruik.
  • Er worden geen vragen gesteld in de review.
  • De review bevat geen persoonsgegevens, behalve een voor- en achternaam.
  • De review is geschreven door een echte klant.

Wanneer wordt een review niet op onze website geplaatst?

  • De review bevat een vraag (vragen worden behandeld via onze klantendienst).
  • De review bevat grof of haatdragend taalgebruik, of discriminerende opmerkingen.
  • De review bevat persoonlijke gegevens zoals e-mailadressen, telefoonnummers of adressen.
  • De afzender is niet verifieerbaar als een echte klant.
  • De review bevat spam of reclame voor andere websites of bedrijven.
  • De review is geschreven door iemand met een belangenconflict zonder dit te vermelden.

Transparantie en betrouwbaarheid

  • Wij plaatsen geen valse beoordelingen.
  • Wij verbergen geen negatieve reviews, tenzij ze in strijd zijn met onze richtlijnen.
  • Reviews worden niet door ons aangepast.
  • Bij commerciële samenwerkingen waarin beoordelingen aan bod komen, vermelden we dit op transparante wijze.

Controle en moderatie

Onze moderatie gebeurt handmatig en focust op veiligheid, relevantie en naleving van de wet.
Elke review wordt gecontroleerd op bovenstaande criteria vooraleer die gepubliceerd wordt.

Vragen over ons beoordelingsbeleid?

Neem gerust contact op met onze klantendienst via e-mail.

Reviews via externe platforms

Naast de reviews die rechtstreeks op onze website geplaatst worden, maken we ook gebruik van externe beoordelingsplatforms zoals Trustpilot en Trusted Shops.

Op deze onafhankelijke platforms gelden hun eigen regels en moderatieprocedures. Onze invloed op welke beoordelingen worden gepubliceerd of verwijderd, is zeer beperkt. Hieronder lees je in grote lijnen hoe deze platforms werken:

  • Iedereen kan in principe een beoordeling schrijven, ook zonder aankoopbewijs.
    Sommige platforms bieden wel mogelijkheden om verdachte of ongepaste reviews te melden.
  • Er geldt een eigen moderatiebeleid: de platforms kunnen beoordelingen verwijderen of markeren als ze in strijd zijn met hun richtlijnen (bijvoorbeeld bij haatspraak, spam of valse beoordelingen).
  • Voor platforms zoals Trustpilot geldt dat bedrijven publiek mogen reageren, maar geen beoordelingen zomaar kunnen verwijderen.
  • Trusted Shops laat enkel klanten beoordelen die effectief een aankoop hebben gedaan via een gekoppelde bestelbevestiging, wat extra betrouwbaarheid garandeert. Meer informatie vind je op hun pagina over beoordelingen.

We streven ernaar om ook op externe platforms op een eerlijke en transparante manier met klantfeedback om te gaan. Heb je vragen over een beoordeling op een van deze platforms? Neem dan gerust contact met ons op.